چند روش زیباتر کردن فروشگاه
نوشته شده توسط : مژگان

 

مسیر رفت و امد داخل فروشگاه مانند یک نقشه گنج طراحی میشود

مسیر حرکت مشتری بسته به طراحی داخلی مغازه و چیدمان دکور فروشگاه، متفاوت خواهد بود. اما باید با دقت و با هدف رسیدن مشتری به محل محصولات و اجناس مهم فروشگاه باشد. به این ترتیب نقشه مسیری را باید طراحی کنیم که مانند یک نقشه گنج، برنامه ریزی شده و هدفمند باشد. در طراحی مسیر رفت و آمد یا حرکت مشتریها، باید به چند مورد زیر توجه کنیم.

فضای کافی برای عبور و مرور و توقف مشتریها

اولاً باید این مسیرها را بگونه ای طراحی کنیم که فضای کافی برای عبور افراد از کنار هم و توقف آنها در مقابل اجناس و محصولات فروشگاه درنظر گرفته شود. بارها برای همه ما اتفاق افتاده است که درحال بررسی یک محصولی هستیم و همان زمان بدلیل نبود فضای کافی، برای انکه افراد پشت سر ما بتوانند به مسیر خود ادامه دهند، ما هم بسرعت و بدون دقت کافی بررسی خود را انجام می دهیم و عبور میکنیم.

 

هدف مهم این است که مشتری بیشترین بخشهای ممکن را در فروشگاه بازدید کند

بعد از اینکه این فضاهای کافی در نظر گرفته شد، باید سعی کنیم مسیر برنامه ریزی شده ای برای حرکت مشتری در طرحمان در نظر بگیریم. هدف این است که تا حد امکان، مشتری بخشهای بیشتری از فضای فروشگاه ما را با آرامش بررسی نماید.

برای چنین کاری باید ابتدای هر بخشی را با یک محصول و طراحی جذاب تعیین نماییم. سپس تا انتهای مسیر مشتری را همراه خود خواهیم داشت. با پایان هر مسیر، در ابتدای مسیر بعدی نیز، محصولات جذابمان را در کنار طرح جذاب آن بخش از فروشگاهمان طراحی می کنیم. به این ترتیب مشتری وارد مسیر بعدی می شود و به احتمال زیاد تا انتهای مسیر را نیز بررسی خواهد کرد.

البته استراتژیهای متفاوتی می توانیم برای کسب و کارها و فروشگاه های مختلف تعیین کنیم. این استراتژی را براساس نظر و تجربه خریدار تعیین می کنیم. اما در نهایت هدف اصلی جذب مشتری برای بازدید فضاهای بیشتر در فروشگاه است.

با توجه به مساحت و نقشه فروشگاه می‌توان مسیرهای مختلفی را تعریف کرد:

۱٫استفاده از مسیرهای دورانی.

۲٫تقسیم کردن فروشگاه به چند قسمت و هر قسمت را می‌توان با یک رنگ خاص مشخص کرد.

انتهای هر مسیر نیز باید برای مشتری جذاب باشد

مسیر رفت و آمد را باید طوری طراحی کنیم که مشتری ترغیب شود که کل مسیر را طی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد می‌توانیم در پایان مسیر رفت و آمد مشتری، یک جایگاه را به طور خاص طراحی کنیم. از این جایگاه خاص برای نمایش کالاهای جذاب استفاده کنیم. به این صورت مشتری ترغیب می‌شود که کل مسیر را تا انتهای آن طی کند.

طراحی ویترین مهمتر از دکوراسیون داخلی فروشگاه است

بعضی وقت‌ها طراحی یک دکور زیبا و جذاب برای ویترین فروشگاه تاثیر بیشتری در جذب مشتری نسبت به دکوراسیون داخلی خود فروشگاه دارد. دلیل آن این است که معمولاً افراد وقتی وارد فضای یک فروشگاه یا مغازه می شوند، فروشنده با تجربه خود، کیفیت و قیمت مناسب اجناسش، براحتی می تواند مراجعه کننده را به مشتری و خریدار تبدیل نماید.

بنابراین، ویترین مغازه یا فروشگاه، آن کاری را برای فروشنده انجام می دهد که خود او نمیتواند با حفظ پرستیژ و ظاهر سنگین و شیک خود انجام دهد. یعنی کشاندن مشتری از مقابل مغازه به داخل مغازه و در دسترس فروشنده است.

واقعاً می توانیم بگوییم، عاملی که تعیین می‎‌کند مشتری به داخل فروشگاه شما می‌آید یا نه، ویترین است. طراحی درست ویترین و بعد ها چیدمان اجناس در داخل ویترین باعث می‌شود که مشتری‌ها از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کنند.

در طراحی دکور مناسب برای ویترین فروشگاهها، باید ترکیب رنگی انتخاب شود که، باعث جلب توجه محصولات واجناس داخل ویترین شود و نه خود اجزاء دکوراتیو ویترین. بنابراین معمولاً بخش بزرگی از فضای ویترین را رنگهای خنثی تشکیل می دهند. مگر اینکه موضوع یا محصول خاصی را بخواهیم در ویترین فروشگاه یا مغازه مورد نظرمان، بصورت برجسته و خاص نمایش دهیم. در این صورت آن بخش از ویترین را با استفاده از رنگهای خاص و پرانرژی نقاشی می کنیم.

 

نور مناسب ویترین فروشگاه ها:

نور بیش از اندازه در داخل ویترین زننده است. نور کم آن نیز، حس بی روحی و منفی می تواند به مشتری بدهد. بنابراین میزان نور در طراحی داخلی فروشگاه و ویترین آن بسیار مهم است.

رنگ و کیفیت نور نیز باعث می شود تا اجناس بصورت جذابتر و واقعی تر نمایش داده شود. به این ترتیب در زمان انتخاب چراغ و روشنایی داخل ویترین، به مشخصات آن چراغ که توسط سازنده آن ارائه شده است، توجه می کنیم. به این ترتیب از چراغی استفاده می کنیم که نور طبیعی تر یا نوری که نیاز داریم را تأمین می کند.

مهمتر از شدت نور، زاویه تابش آن است. اگر زاویه تابش نور در ویترین غلط باشد، سایه بخش های مختلف ویترین یا اجناس بر روی یکدیگر، باعث تاریک شدن و دیده نشدن بخشی از ویترین می شود. به این ترتیب محل نصب چراغها داخل ویترین را باید براساس زاویه چیدمان اجناس تعیین کنیم. باید مشخص کنیم که می خواهیم کدام سمت محصولات روشنتر باشد و سایه آنها به کدام سمت بیفتد.

 

طراحی مناسب و تنظیم نور در دکوراسیون داخلی فروشگاه

در دکوراسیون داخلی فروشگاه، نور و روشنایی هم باید بطور کامل طراحی شود. اهمیت نورپردازی و محل نصب و شکل نصب چراغها نیز در طراحی فروشگاه بسیار اهمیت دارد.

نورپردازی مناسب فروشگاه می‌تواند توجه مشتری را جلب کند. باعث شود که مشتری از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کند. پس نحوه‌ی نورپردازی در فروشگاه یک امر مهم محسوب می‌شود. یکی از راه های جذب مشتری برای ورودی به فروشگاه ما این است که، نور داخل فروشگاه را به نحوی انتخاب نماییم که از بیرون فروشگاه، فضای داخل فروشگاه را بسیار خاص نمایش دهد. این روش به تنهایی می تواند باعث جذب مشتریهای زیادی به داخل فروشگاه شود.

در حالت کلی نور به دوحالت طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. نورپردازی نیز به دوحالت عمومی و موضعی تقسیم می‌شود که هر کدام از این حالت‌ها می‌تواند سهم به سزایی در نورپردازی فضای فروشگاه داشته باشد.

در مورد فروشگاه هایی که در کنار گذر قرار دارند و در ساعاتی از روز نور طبیعی، داخل فروشگاه را روشن می کند، طراحی نورپردازی فروشگاه، باید برای دو حالت روز و شب بصورت جداگانه و کارشناسی شده انجام شود.

در کل، نورپردازی موضعی نقش پررنگتری را در فضای فروشگاه دارد. با استفاده از این نوع نور پردازی، میتوانیم بخش خاصی از فروشگاه یا محصول خاصی را بصورت ویژه نورپردازی نماییم تا توجه مشتریان بیشتر به آن جلب شود.

 

چیدمان چراغها بخشی از دکوراسیون داخلی فروشگاه است

یک خصوصیت دیگر در طراحی نور پردازی این است که منبع نورهایی که در سقف فروشگاه قرار دارند علاوه بر اینکه روشنایی را تامین می‌کنند، با امتداد، تکرار و ابعاد بزرگشان توجه مشتری را جذب می‌کنند. به این ترتیب خود آنها نقش مهمی در دکوراسیون داخلی فروشگاه دارند.

نور مخفیها در دکوراسیون داخلی فروشگاه ها

استفاده از نورهای در اصطلاح مخفی نیز بسیار به ما در طراحی داخلی فروشگاه ها کمک می کند. نورهایی که منبع آنها را مشتری نمیبیند، اما نور آن مشخص است. بطور مثال، می‌توانیم از یک نور نامحسوس سفید پیرامون قفسه‌های تیره رنگ  به منظور کاهش سنگینی و تیرگی آن قفسه‌ها کمک بگیریم.

 

زاویه و شدت تابش نور مهم است

این نکته را در نظر بگیرید که در حالت کلی کیفیت و میزان نور مورد نیاز در فضاهای مختلف فروشگاه متفاوت است و شما نباید در همه جای فروشگاه از نور یکسانی استفاده کنید.

همچنین بسیار مهم است که به زاویه تابش نور و سایه هایی که در فضا بخاطر موانع ثابت مانند ستونها یا قفسه ها یا بخاطر موانع متحرک مانند کارکنان یا مشتریها ایجاد می شود، توجه نماییم.

باید طرحی که ارائه می شود بعد از اجرا نیز همان کیفیت را داشته باشد

بسیاری از مواقع در نرم افزارهای سه بعدی، نورها و طرح کلی فروشگاه به نحوی طراحی می شود که همه چیز عالی و بدون مشکل به نظر می آید. اما پس از اجرا چنین نتیجه ای حاص نمی شود.

علت آنهم آشنا نبودن برخی طراح ها، با شرایط اجرای طرح ها و نتیجه اجرای روشناییها در واقعیت است. نورها و طرحهای مختلفی که در نرم افزار طراحی می شود، باید توسط اشخاص متخصصی که به اجرا تسلط دارند، کنترل شود. این کنترل کمک خواهد کرد تا طرح های نهایی تا حد ممکن به واقعیتی که اجرا خواهد شد، نزدیک باشد.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: